Πέμπτη 14 Απριλίου 2011

Σχολεία και Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ)

"Ο δορυφόρος ήρθε από τη... Λέσβο",
με αυτό τον ανατρεπτικό τίτλο παρουσίασε η δημοσιογράφος ΕΥΗ ΣΑΛΤΟΥ στα nea.gr, το ρεπορτάζ για τη βράβευση της πρωτότυπης κατασκευή σε μέγεθος αναψυκτικού από το 3ο Λύκειο Μυτιλήνης με το όνομα «Ικαρομένιππος».
Ο «Ικαρομένιππος» έχει όλα τα βασικά συστήματα ενός κανονικού δορυφόρου. Εκτοξεύθηκε τον περασμένο Αύγουστο με υπερηχητικό πύραυλο σε ύψος 1.000 μέτρων και στη συνέχεια κατέβηκε στη Γη με τη βοήθεια αλεξίπτωτου. Κι όμως, ο συγκεκριμένος δορυφόρος έχει διαστάσεις ενός αναψυκτικού και βάρος 350 γραμμαρίων. Κατασκευαστής του δεν είναι η NASA αλλά 10 μαθητές του 3ου Λυκείου Μυτιλήνης.

Μέσα σε πέντε μέρες – τόσο χρόνο είχαν μέχρι να λήξει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό ∆ιαστήματος (ESA) – οι μαθητές αλλά και ο καθηγητής Φυσικής του σχολείου, Γιώργος Κοντέλλης, κατάφεραν να φτιάξουν το προσχέδιο για τον «Ικαρομένιππο», τον εκπαιδευτικό δορυφόρο. Για δύο ώρες μετά το τέλος του μαθήματος η νεανική ομάδα... ρομποτικής δούλευε με πυρετώδεις ρυθμούς, προκειμένου να είναι έτοιμος ο μικρών διαστάσεων δορυφόρος. Έπρεπε, άλλωστε, να κάνουν τον μικροεπεξεργαστή, την πλακέτα αισθητήρων, τον πομπό και το GPS, τα βασικά, δηλαδή, συστήματα του δορυφόρου, να δουλέψουν. Τελικά, η εκτόξευση έγινε με επιτυχία στη Νορβηγία, πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο, και ο «Ικαρομένιππος» κατάφερε να προσγειωθεί, έχοντας φέρει πίσω στους νεαρούς ερευνητές τα δεδομένα που κατέγραψε.

«Κατά τη διάρκεια της καθόδου, λοιπόν, κατέγραψε πληροφορίες για την ατμοσφαιρική πίεση, τη θερμοκρασία του αέρα αλλά και το στίγμα του δορυφόρου – πληροφορίες που μελέτησαν και ανέλυσαν τα παιδιά στο κέντρο εδάφους που είχε στηθεί», λέει στα «ΝΕΑ» ο Γιώργος Κοντέλλης.

Ο «Ικαρομένιππος» δεν κατάφερε μόνο να κάνει μία επιτυχημένη εκτόξευση πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο αλλά και να διακριθεί στον φετινό Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών της Microsoft. Μάλιστα, μαζί με άλλα δύο εκπαιδευτικά
project εκπροσώπησαν την Ελλάδα στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό στη Μόσχα
από τις 22 έως τις 24 Μαρτίου, με τη συμμετοχή περισσότερων από 300 εκπαιδευτικών, οι οποίοι προήλθαν από 40 και πλέον ευρωπαϊκές χώρες.
Ο εκπαιδευτικός Γιώργος Κοντέλλης, παρουσιάζοντας την «Κατασκευή Εκπαιδευτικού Δορυφόρου τύπου CanSat», κέρδισε στο διαγωνισμό της Μόσχας την τρίτη θέση στην ειδική κατηγορία «Επιλογή των Εκπαιδευτικών» (Educators’ Choice), όπου οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί ψηφίζουν την καλύτερη εργασία. Η διάκριση αυτή εξασφάλισε στον Έλληνα εκπαιδευτικό τη συμμετοχή του στο Παγκόσμιο Φόρουμ Συνεργατών στη Μάθηση της Microsoft, το οποίο φέτος θα διεξαχθεί το Νοέμβριο στην Ουάσιγκτον των Η.Π.Α.

Η ανάδειξη καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών, βρέθηκαν στο επίκεντρο του 1ου Φόρουμ Πρωτοπόρου Εκπαίδευσης με θέμα «Καινοτομία στην Εκπαίδευση: Ο ρόλος των Νέων Τεχνολογιών» που διοργάνωσε η Microsoft το Σάββατο 19 Μαρτίου 2011.

«Πιστεύουμε ότι η εποικοδομητική αξιοποίηση της τεχνολογίας μπορεί πραγματικά να συμβάλει στην αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και αυτό διαπιστώνουμε κάθε χρόνο, βλέποντας ιδιαίτερα αξιόλογες προσπάθειες Eλλήνων εκπαιδευτικών σε αυτόν τον τομέα», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Microsoft Ελλάς, Ernst - Jan Stigter. Σημειώνεται πως ο ∆ιαγωνισμός Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών πραγματοποιείται στη χώρα μας από το 2004, με περίπου 120 συμμετοχές κάθε χρόνο. Μάλιστα, το 30% των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών είναι από σχολεία της Αττικής, ενώ δυναμικό «παρών» δίνουν κάθε χρόνο τα σχολεία της περιφέρειας.
Όπως επεσήμανε η Έλενα Ζαγλαρίδου, υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Microsoft Ελλάς, στόχος της εταιρείας είναι να βοηθηθούν μαθητές και εκπαιδευτικοί μέσα από την εξάπλωση νέων τεχνολογικών δράσεων.


Οι τηλεδιασκέψεις και το «ράλι» της μάθησης


Είναι η πιο πολυπληθής ομάδα εκπαιδευτικών που βραβεύθηκε φέτος: 12 δάσκαλοι από πέντε σχολεία της Κρήτης, της Αίγινας και της Αθήνας (1ο ∆ημοτικό Αίγινας, 3ο ∆ημοτικό Κισσάμου, ∆ημοτικό Σχολείο ∆ιοικητικής Μέριμνας Ναυτικού Ναυστάθμου Κρήτης, 7ο ∆ημοτικό Παλαιού Φαλήρου, ∆ημοτικό Σχολείο Λεοντείου Λυκείου Πατησίων) κατάφεραν να μειώσουν τις αποστάσεις και να ενθαρρύνουν τα παιδιά του δημοτικού να συνεργαστούν με συνομηλίκους τους χιλιόμετρα μακριά.

Κι αυτό έγινε μέσα από ένα πρόγραμμα διαδραστικών τηλεδιασκέψεων. «Μαθητές που προέρχονται από διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές και πολιτισμικά περιβάλλοντα κλήθηκαν να συνεργαστούν, να ανταλλάξουν απόψεις και εμπειρίες και να δημιουργήσουν παρουσιάσεις», λέει η Ευαγγελία Μανούσου από το 7ο ∆ημοτικό Παλαιού Φαλήρου, η οποία μαζί με τον συνάδερφό της από το ∆ημοτικό Σχολείο του Λεοντείου Λυκείου Πατησίων Γιώργο Φιλιππούση θα εκπροσωπήσουν τη 12μελή ομάδα στη Μόσχα.


Με τη γνώση στο... τιμόνι. Πόσο διασκεδαστικό θα ήταν αν μπορούσαν οι μαθητές να τρέχουν ράλι στον υπολογιστή, απαντώντας, όμως, σωστά στις ερωτήσεις του εκπαιδευτικού; Την απάντηση δίνουν μαθητές του Επαγγελματικού Λυκείου Λιβαδειάς, οι οποίοι μαζί με τον καθηγητή τους κατασκεύασαν ένα διαδραστικό παιχνίδι με εικονικά τηλεκατευθυνόμενα οχήματα. «Με αυτόν τον τρόπο στόχος μας ήταν να ενισχύσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών μέσα στην τάξη και το εντυπωσιακό είναι ότι το συγκεκριμένο παιχνίδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα μαθήματα και όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες», εξηγεί ο καθηγητής του σχολείου Κωνσταντίνος Καλοβρέκτης.
8 εκατ. εκπαιδευτικοί σε 114 χώρες έχουν υιοθετήσει τις νέες τεχνολογίες στο μάθημά τους μέσω του προγράμματος της Microsoft «Συνεργάτες στη μάθηση». Περισσότεροι από 190 εκατ. μαθητές έχουν ωφεληθεί από τα πλεονεκτήματα του προγράμματος 120 είναι κάθε χρόνο οι συμμετοχές στον διαγωνισμό Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών που πραγματοποιείται από το 2004 στη χώρα μας. Το 30% προέρχεται από σχολεία της Αττικής και το 70% από την περιφέρεια.
----------------------

Στο πάνελ του 1ου  Φόρουμ Πρωτοπόρου Εκπαίδευσης με θέμα «Καινοτομία στην Εκπαίδευση: Ο ρόλος των Νέων Τεχνολογιών» που διοργάνωσε η Microsoft το Σάββατο 19 Μαρτίου 2011 συμμετείχε και η φιλόλογος Χρυσάνθη Παλάζη, Εκπαιδευτικός και η πρώτη Ελληνίδα νικήτρια στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών

Φωτο: pcnea